Katikan kanjoni
  • Katikan kanjoni

Katikan kanjoni sijaitsee Kauhajoella Kauhajärven kylässä. Jyrkkäreunainen kanjoni on taianomaisen kaunis ja rauhoittava paikka. Siellä on vanhoja kuusia, pehmeä sammalmatto, linnut laulavat ja vesi kohisee.

Luontopolku kanjonille lähtee parkkipaikalta. Vajaan kilometrin päässä polku viettää jyrkästi alaspäin ja ylittää alhaalla sillan. Kipuamalla heti sillan jälkeen mäen ylös oikealle pääsee Kolmen tuulen lakin päälle. Paikka on kapea harjanne kanjonien välissä.

Katikan kaunein paikka löytyy polkujen ulkopuolelta: jätä auto parkkipaikalle, kävele n. 300m ja käänny oikealle metsään. Jatka suoraan oikealle pienen kanjonin ylitse, seuraa veden kohinan ääntä, laskeudu kanjonin jyrkkää reunaa alas ja pääset satumaailmaan. Luoman vartta menee polku jota voi seurailla.

Maasto sopii hyväkuntoisille ihmisille. Itse kävelevät, n.3 vuotiaat ja vanhemmat lapset pärjäävät paikassa aikuisen avustuksella ja valvonnassa hyvin.

Mitään varsinaista taukopaikkaa ei kanjonissa ole. Evästauon voikin pitää esim.lähellä sijaitsevan Kauhajärven virkistysalueen laavussa. Kauhajärveen voi pulahtaa uimaankin retken päätteeksi.